Vyberte stránku

K 1. březnu byla zrušena úprava dopravního režimu v centru města. Návrh na zrušení opatření podala k mému úžasu budějovická společnost, jejímž společníkem je i známý architekt, kterému jsem léta naslouchal a se kterým jsem s pocitem dobrého výběru debatoval návrhy na řešení různých témat. 

Architekt, který mě upozorňoval několik let na nové městské trendy a vyzýval politickou reprezentaci ke změně myšlení a ke změně přístupu k centru města. Ještě vloni mě varoval, že se z města stává skanzen a že se v centru města za tehdejší situace vlastně ani nedá žít a musí se něco udělat, od hluku až po dopravu. (Sám v historickém centru města bydlím a jeho přednosti i problémy vnímám bezprostředně a každodenně.)

Tehdejší radniční koalice ANO, HOPB, TOP, KDU-ČSL a STAN to viděla stejně a nebála se udělat v červnu 2022 radikální rozhodnutí. To zcela prokazatelně snížilo extrémní dopravní zatížení historického centra. Zmizel nesmyslný „dálniční“ průtah přes náměstí, aniž by doprava Na Sadech anebo kdekoliv jinde zkolabovala, jak neustále hystericky kňourala tehdy opoziční budějovická ODS. Nikdo ani nezkrachoval a centrum města nepřestalo žít.

Že to nebyla jednoduchá operace je snad vidět i z toho, že se postupně na tématu vystřídaly tři tvůrčí týmy a diskuse politiků s nimi byla vždy velmi detailní. Vybraná a v červnu 2022 zavedená varianta byla vyjednaným kompromisem uvnitř koalice a měla technicky hlavu a patu. I když vybalancovat mnohem radikálnější požadavky TOP09, které tato varianta přišla málo radikální a téměř neviditelná, a opatrnější postoj ANO, pro které to bylo radikální zase až příliš, nebylo snadné.

Na celé situaci je zarážející, že se současná koalice ODS, Pirátů a TOP a KDU-ČSL ani nepokusila soudní rozhodnutí zvrátit u vyšší soudní instance a jenom slepě převzala rétoriku prvoinstančního soudu. Ne, že by mě to u ODS překvapilo. Ta se přes svůj stín nikdy nepřenese a bude se neustále skrývat za svojí mantrou „jo, ale až na to bude vhodný čas“, což dělá už pár volebních období. Alespoň je ve svém – byť špatném – postoji konzistentní.

Pravý politický bizár představuje lavírování TOP09 a KDU-ČSL, které v minulé radniční koalici prosazovaly mnohem radikálnější varianty na omezení dopravy v centru a nyní nevědí co dělat, protože jsou v koalici s ODS a ta tomu nefandí. A podobně Pirátů, kteří ve volebním programu a debatách avizovali bezvýhradnou podporu zklidňování dopravy v centru. V koalici s ODS si už tak jistí nejsou a snaží se jako o berličku opřít o soudní rozhodnutí. Možná jsme pro, ale asi jinak a asi zadáme další studie a asi to budeme ještě diskutovat… Silné a jednoznačné pro změnám z jejich řad už nezní.

Ostatně na posledním jednání zastupitelstva dostal lekci z koaliční reál politiky jejich zastupitel M. Novotný poté, co si dovolil se ozvat, že přece jenom by se ještě o mostě v Papírenské s lidmi mělo diskutovat. Kdepak. Během minuty mu primátorka připomněla, že je koaliční zastupitel. Tak nějak to bude i s dopravními opatřeními v centru.

Takže, milý zakladateli města, králi Přemysle Otakare II., pomsta za tvou velkorysost byla Budějovicemi dokonána. Ty jsi založil velkorysé a výstavní město, současná radniční koalice ODS, TOP09 a KDU-ČSL a Pirátů a jednoho „Jihočecha“, neschopna podobné velkorysosti, ti z něj zase pěkně udělala mega parkoviště bez nápadu a náměstím obnovila úplně zbytečný průtah pro tisíce aut. Tak to jenom, abys věděl, co jsme tady vlastně vždycky chtěli… 

Opravdu jsme to chtěli?

(Autor byl v letech 2006 až 2014 primátorem Českých Budějovic.)